Direct zoeken

Persoonlijk advies en hulp bij het zoeken?

023-2052000

Veelgestelde vragen

In onderstaande vragen hebben we geprobeerd zo compleet mogelijk te zijn. Mocht er hieronder een vraag of antwoord niet bij staan, vraag het ons dan gerust.

De door ons aangeboden vakantiehuizen en appartementen staan zo zorgvuldig mogelijk beschreven. De huizen / appartementen zijn compleet ingericht en nagenoeg alle accommodaties hebben wifi.

De keukens en kitchenettes zijn door de eigenaar voorzien van basis keukeninrichting en hebben een gas of elektrisch fornuis, een gootsteen en een koelkast. Alle extra's zoals wasmachine, afwasmachine, oven, magnetron, vriezer, staan apart vermeld. Bestek, glazen en servies zijn in de vakantiewoningen aanwezig. Een elektrisch koffiezetapparaat behoort niet tot de standaarduitrusting, maar is in veel huizen wel beschikbaar.

Ook een fluitketel behoort niet tot de standaard keukenuitrusting, (thee)water wordt meestal gekookt in een pan. Een aardappelschilmesje en een knoflookknijper zul je niet snel in een Italiaanse keuken vinden, werk je hier graag mee, dan adviseren wij deze zelf mee te nemen. Overigens is het in Italië nog steeds gangbaar om drinkwater in flessen uit de supermarkt te gebruiken. Vaak is water uit de kraan ook drinkbaar, maar vraag dat voor de zekerheid ter plekke even na. In diverse plaatsen bestaan er tappunten voor drinkwater, daar zijn flessen na te vullen.

Alle huizen die wij op onze website aanbieden zijn door ons, of onze vertegenwoordigers, persoonlijk bezocht.

In de omschrijving van een huis staat soms +2 (bijvoorbeeld 4+2). Dit heeft betrekking op het aantal slaapplaatsen en het maximaal aantal personen dat in de woning mag overnachten. Bij het voorbeeld 4+2 betekent dat, dat er 4 bedden aanwezig zijn (al dan niet een tweeperssonsbed en twee losse bedden, dit staat over het algemeen omschreven). +2 betekent dat er een slaapbank in de vakantiewoning staat die plaats biedt aan 2 extra personen. Niet iedere slaapbank is even groot en comfortabel, vandaar dat veel gasten er voor kiezen een dergelijke slaapbank voor 1 persoon te benutten.

Internet in Italië wordt steeds beter, maar het kan gebeuren dat het internet / wifi in de gehuurde accommodatie niet optimaal werkt. De eigenaar doet zijn uiterste best om te zorgen voor een goede verbinding, maar snelheid kan niet gegarandeerd worden. Vaak belemmeren de landelijke ligging of dikke muren van het huis goede ontvangst binnen en is er alleen ontvangst buiten. Is er geen internet aanwezig, dan adviseren wij om ter plekke een internet-usbstick / dongel met internet tegoed aan te schaffen. Deze zijn in bijna elke Italiaanse stad te koop, neem dan de provider die in de regio de beste ontvangst heeft, men kan daar ter plekke goed over adviseren. Uiteraard kun je ook de 3G of 4G of de hotspot van je mobiele telefoon benutten.

Waar een zwembad aanwezig is staat de afmeting er in de regel bij, evenals de periode waarin het zwembad open is. Soms kan het zwembad op verzoek van de gast eerder geopend worden, dan wel langer openblijven, dit dient bij de boeking te worden besproken. Het eventueel daaraan verbonden prijsverschil wordt dan in rekening gebracht. In Umbrië en De Marken en in sommige delen van Toscane mogen de zwembaden niet dieper zijn dan 1.50 meter, de eigenaar dient zich hieraan te houden. Doet hij dit niet dan wacht hem een fikse boete of sluiting van het zwembad. De eigenaar of zijn vertegenwoordiger moet het zwembad regelmatig schoonmaken. Hiervoor zal hij op gezette tijden langskomen. Deel je het zwembad met andere aanwezige appartementen dan staat dit vermeld in de beschrijving op de website. Deel je het zwembad met de eigenaar (wat sporadisch voorkomt en dan wordt het vermeld), dan is de eigenaar vrij het zwembad naar eigen goeddunken te gebruiken.

Waar een tuin aanwezig is zal deze onderhouden moeten worden. De eigenaar of zijn vertegenwoordiger zal hiervoor regelmatig langskomen, indien mogelijk zal de huurder over deze tijden worden ingelicht.

In de beschrijving op de website en op de huurovereenkomst staat aangegeven of linnengoed in de prijs is inbegrepen, of apart afgerekend moet worden. Wordt het linnengoed apart afgerekend, dan wordt dit in de regel bij aankomst aan de eigenaar voldaan. Bij het linnengoed zijn lakens, slopen, theedoeken en handdoeken inbegerepen, echter geen zwemhanddoeken. Keukendoekjes en vaatdoekjes zitten niet in het linnengoedpakket. Het linnengoed staat voor je klaar in het gehuurde huis en indien de huur langer is dan 1 week, wordt het linnengoed per week gewisseld. Over het algemeen worden de bedden niet opgemaakt tijdens het verblijf.

Een 2-persoons bed is over het algemeen tussen de 1.60 en 1.80 meter breed, 1-persoons bedden over het algemeen tussen de 80 en 90 cm breed. Een twijfelaar is gemiddeld 120 tot 140 meter breed. Slaapbanken verschillen vaak in afmeting, maar hebben over het algemeen een breedte van circa 1.40 meter. Niet iedere slaapbank is even groot en comfortabel, vandaar dat veel gasten er voor kiezen een dergelijke slaapbank voor 1 persoon te benutten.

In de beschrijving staat aangegeven of er een babybedje en/of kinderstoel aanwezig is. Deze kunnen tijdens de boeking gereserveerd worden.

Italië heeft een voltage van 220 volt, echter niet elke stekker past in het stopcontact, met name de geaarde stekkers passen niet (altijd). Een tip daarom om een verloopstekker mee te nemen. De prijs van energie ligt een stuk hoger dan in de rest van Europa. Hou hier s.v.p. rekening mee bij de huizen waar de elektriciteit apart afgerekend moet worden. Om niet met een hoge rekening geconfronteerd te worden, adviseren wij de airconditioning, de lichten en verwarming (voor-of naseizoen) bij vertrek uit te doen. In sommige huizen is het niet mogelijk om op hetzelfde moment meerdere elektrische apparaten te gebruiken (bijvoorbeeld oven en afwasmachine gelijktijdig).

Indien er airconditioning aanwezig is, staat dit apart vermeld. Het gebruik van de airconditioning is over het algemeen niet in de huurprijs inbegrepen en dient bij vertrek te worden afgerekend. Hier geldt het advies vanwege de hoge energieprijzen (en voor ons milieu) de airconditioning met beleid te gebruiken en niet aan te laten staan bij afwezigheid.

Water is in de prijs inbegrepen. In de zomer kan het gebeuren dat door de hoge temperaturen er een watertekort optreedt en het water door de lokale overheid tijdelijk wordt afgesloten. De huiseigenaren kunnen hier niets aan doen. Sommige huizen betrekken hun water uit een bron, deze blijft dan wel in werking. Wij adviseren onze klanten behoedzaam met het water om te gaan. Water is over het algemeen gechloreerd. Wij adviseren voor het drinkwater water uit flessen te gebruiken en bij de eigenaar na te vragen of het water uit de kraan drinkwater is. Dit scheelt per regio. In iedere supermarkt zijn flessen drinkwater verkrijgbaar, frizzante (met koolzuur), of naturale (zonder koolzuur). Vaak zijn er in dorps- of stadcentra tappunten voor water, waar je eventueel zelf flessen kunt afvullen.

Verwarming is niet in de prijs inbegrepen. Is de prijs vastgesteld op een bedrag per uur, dan vind je dit bedrag beschreven op de website en in de huurovereenkomst. Vaak loopt het verbruik via een meter, waardoor het verbruik te volgen is. De prijs per m3 staat doorgaans vermeld op de website en in de huurovereenkomst. Staat dit er niet op is dit na te vragen bij de eigenaar tijdens het verblijf. Hout voor de open haard kan vaak ter plekke worden aangeschaft en zit soms wel en soms niet in de huurprijs, dit veschilt per vakantiewoning.

Indien er een barbecue aanwezig is, staat dit aangegeven in de beschrijving op de website. De barbecue kan in grootte verschillen, is soms ingebouwd en soms verrijdbaar. Zijn er op de lokatie meerdere appartementen aanwezig, dan kan het zijn dat de barbecue gedeeld wordt met de andere huurders. Houtskool voor de barbecue is zelf aan te schaffen en op eigen kosten, te koop in de meeste supermarkten. Het kan voorkomen dat vanwege grote droogte er door de lokale overheid een verbod wordt uitgevaardigd voor het gebruik van de barbecue. Als dit het dit geval is zal de eigenaar zijn gasten hierover inlichten. Wij, noch de eigenaren, kunnen hiervoor aansprakelijk gesteld worden.

De eindschoonmaak zit doorgaans bij de prijs inbegrepen, indien dit niet het geval is staat dit op de website en op de huurovereenkomst aangegeven en wordt het bedrag voor de eindschoonmaak ingehouden van de borgsom. In sommige gevallen dient de eindschoonmaak vooraf voldaan te worden.

Over het algemeen staat in de beschrijving aangegeven of huisdieren zijn toegelaten. Wil je een huisdier meenemen, dan kan dit bij de boeking aangegeven worden. Een huisdier wordt alleen toegelaten met toestemming van de eigenaar, dit wordt vermeld op de huurovereenkomst en op de voucher. Sommige eigenaren rekenen een supplement voor de aanwezigheid van een huisdier, de hoogte hiervan is terug te vinden op de website en in de huurovereenkomst. Huisdieren dienen aangelijnd te worden en mogen nooit nabij- of in het zwembad.

Veel van onze huizen liggen op het platteland, echter totale stilte kan niet gegarandeerd worden. Er kan landbouwgrond zijn die bewerkt moet worden en daardoor kun je geluid horen van de hieraan verbonden activiteiten. Ook is het mogelijk geluid te horen van dieren van de in de omgeving gelegen boerderijen. Kerkklokken kunnen op verschillende tijden geluid worden.

Een deel van onze huizen wordt bereikt via onverharde wegen, een normaal verschijnsel in Italië. De conditie van die wegen kan verschillen en is niet altijd even goed vanwege de weersomstandigheden. Omdat de toegangswegen vaak onderhouden worden door de lokale overheid, kan de eigenaar vaak weinig doen aan de staat van de toegangsweg. Wij adviseren op onverharde wegen in een lage versnelling te rijden. Homes to Remember noch de eigenaar kan verantwoordelijk gesteld worden voor enige schade aan de auto ten gevolge van de kwaliteit van de wegen.

Meer en meer wordt gebruik gemaakt van navigatiesystemen. De accommodaties liggen echter vaak op plekken die moeilijk of op sommige navigatiesystemen niet gevonden worden. De kans bestaat dat je de woning niet zo snel kunt vinden als je gewend bent in ons land. Het kan voor de eigenaar of contactpersoon op de dag van aankomst moeilijk zijn je in zo’n geval weer naar de goede weg te begeleiden. Daarom raden wij je met klem aan vooral de routebeschrijving mee te nemen, die je ontvangt voor vertrek en na volledige betaling van de reservering. En een tip: hou er bij aankomst rekening mee dat je wellicht even moet zoeken of het niet zo snel te vnden is als je had gedacht. Eenmaal gevonden is de beloning en de ligging meestal de moeite waard geweest.

Na betaling van de tweede termijn, of van de gehele huursom, ontvang je een voucher en routebeschrijving. Op de voucher staat aangegeven dat de huursom is voldaan, het aantal personen die in de door jou gehuurde accommodatie zullen verblijven. Plus de hoogte van de borgsom, wanneer je het huis/appartement kunt betrekken en hoe laat de accommodatie uiterlijk verlaten dient te worden. Tevens staan op de voucher eventuele extra kosten zoals eindschoonmaak en kosten van de verwarming, energie en airco aangegeven. Het verzoek om deze voucher bij aankomst aan de eigenaar of zijn vertegenwoordiger te overhandigen.

Op de routebeschrijving staan naast de route ook de contactgegevens van de eigenaar of de vertegenwoordiger ter plekke. Dit in geval je vervroegt of verlaat bent bij aankomst, of indien er eventueel hulp nodig is bij het vinden van de vakantiewoning.

De laatste jaren is in steeds meer gebieden in Italië toeristenbelasting ingevoerd. Indien er bij de accommodatie toeristenbelasting betaalt dient te worden, dan staat dit aangegeven op de voucher. Het kan echter gebeuren dat de toeristenbelasting zo recent is ingevoerd dat wij daar niet van op de hoogte zijn en het dus niet op de voucher staat.

Het afsluiten van een reisverzekering raden wij onze klanten aan. In geval van annulering kan dit handig zijn. Onze annuleringsvoorwaarden vind je via deze link en onderin bij de algemene voorwaarden.